Air Kelapa Muda Selongkar Khasiat Disebaliknya

Air kelapa muda merupakan minuman yang sedap dan menyegarkan dikala dahaga. Meski air kelapa hanya dianggap sebagai air pelepas dahaga, namun siapa menyangka, air kelapa ini tersimpan pelbagai khasiat serta nilai nutrisi yang luar biasa. Tak kenal maka tak cinta. Sebaik mengetahui kandungan nutrisi didalam air kelapa muda ini pasti suatu ketika nanti anda akan memanfaatkan khasiat disebaliknya.
Air Kelapa Muda Selongkar Khasiat Disebaliknya

Ketahui Kandungan Gizinya.
Air kelapa kaya dengann khasiat potassium, mineral dan mengandung gula dan protein. Biasanya air kelapa diproses untuk dijadikan minuman, jeli, alkohol, cuka dan ‘nata de coco’. Kebanyakan orang gemarkan airnya manakala isi buah kelapa muda sedap dimakan. Ia sesuai terutamanya untuk kanak-kanak yang menderita penyakit kekurangan gizi  (nutritional deficiency).

Air kelapa mempunyai cita rasa yang unik. Di samping itu juga, air kelapa kaya dengan kandungan gizinya., terutamanya mineral yang sangat baik untuk tubuh manusia. Air kelapa tidak hanya mengandungi unsur makro, tetapi juga unsur mikro. Unsur makro yang terdapat adalah karbon dan nitrogen.

Unsur karbon dalam air kelapa berupa kaarbohidrat sederhana seperti glukosa, sukrosa, fruktosa, sorbitol dan inositol.

Unsur nitrogen pula berupa protein yang terdiri daaripada asid amino, seperti alin, arginin, alanin, dan serin.

Selain karbohidrat dan protein, air kelapa juga mengandung unsur mikro seperti mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Mineral tersebut mengandung kalium (K), natrium (Na), kalsium (Ca), magnesium (Mg), ferum (Fe), kuprum (Cu), fosfor (P), dan sulfur. Air kelapa juga mengandungi berbagai-bagai jenis vvitamin C dan berbagai jenis asid seperti, asid nikotinat, asid pantotenal dan asid folat. Vitamin B kompleks yang terkandung adalah niasin, riboflavin dan thiamin.

Kaya dengan khasiat
Buah kelapa ata ‘Cocos nucifera’ ini juga dikenali dengan nama ‘Wonder Food’. Ini kerana buah kelapa mengandung pelbagai jenis nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan. Air kelapa sangat baik untuk kesihatan terutama kandungann mineral dan proteinnya yang berkualiti tinggi sangat membantu dalam pertumbuhan sel-sel dalam tubuh. Kandungan gula yang terdapat padad air kelapa mudah diserap oleh tubuh daan mampu untuk menyegarkan tubuh. Tahukah anda bahawa air yang terdapat dalam sebiji buah kelapa cukup untuk memenuhi keperluan vitamin C untuk seharian.

Air Kelapa Dan Kecantikan
Khasiat air kelapa bukan sahaja untuk kesihatan tubuh tetapi juga untuk kecantikan kulit.
  1. Air kelapa membantu menjadikan kulit wajah lebih berseri, mencuci muka dengan air kelapa secara berterusan setiap hari dikatakan boleh membantu untuk menyembuh atau menghilangkan jerawat, noda-noda hitam, kedutan pada wajah dan kulit kering.
  2. Air kelapa juga membantu menghilangkan jerawat. Petua mudah untuk diikuti. Ambil 25 gm kunyit dan campurkan dengan segelass air kelapa muda. Biarkan selama semalaman. Kemudian, tambahkan 3 senduk serbuk teh merah. Campurkan kesemua bahan-bahan tersebut dan simpan selama 3 hari. Tapis ramuan tadi dengan tiga lapis kain kasa. Simpan sari tadi dalam botol dan sapukan pada wajah dua kali sehari sehingga jerawat menghilang.
Manfaat Air Kelapa
  1. Merawat demam campak. Air kelapa muda mampu mengurangkan rasa sakit dan panas dalam akibat demam panas dan campak
  2. Merawat pelbagai penyakit. Air kelapa muda dapat meredakan mulut kering, penyakit diabetes dan dipercaya mampu membuang racun dalam darah.
  3. Sesuai bagi ibu mengandung. Air kelapa ini dipercaya dapat membersihkan janin di dalam rahim sehingga saat kelahiran. Ia juga dapat mengelak penyakit kulit pada bayi yang baru lahir.
  4. Membersihkan usus. Air kelapa sangat efektif ddalam membasmi berbagai jenis cacing yang berada di dalam usus. Pesakit yang menghidapi gastric amat sesuai meminum air kelapa muda. Di samping itu, air kelapa bermanfaat dalam perawatan kembung perut, diare, disentri, dan buasir.
  5. Mengatasi masalah pencernaan. Air kelapa juga dapat mengatasi masalah pada system saluraan pencernaan seperti mengurangi gas dalam perut dan rasas mual. Antara lain, ia juga bermanfaat merawat masalah seperti kerap kencing albuminuaria, serta membantu dalam menghancurkan batu karang pada saluran kencing atau ginjal.
  6. Mengurangi rasa panas akibat terbakar.
  7. Air kelapa mampu untuk menghilangkan rraasa panas akibat terbakar dan akan segera hilang dan tidak meninggalkan bekas yang teruk.